Czy z urlopu można odwołać także esemesem lub pocztą elektroniczną?

ilustracja

Pracodawca ma zamiar odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Zatrudniony nie odbiera telefonu, w związku z czym pracodawca wysłał mu esemes z informacją o konieczności powrotu do pracy. Tę samą informację wysłał też na adres poczty elektronicznej. Czy w takim przypadku można mówić o skutecznym zawiadomieniu pracownika o konieczności przerwania urlopu oraz o obowiązku stawienia się w zakładzie pracy?

Każdy pracownik ma prawo do nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Jego celem jest regeneracja organizmu w dłuższym okresie niż w przypadku odpoczynków dobowych czy tygodniowych. Co do zasady urlop powinien być nieprzerwany – istnieje jednak możliwość jego podziału na wniosek pracownika na mniejsze części. Jedna z nich powinna jednak trwać minimum 14 kolejnych dni kalendarzowych. Urlopy udzielane są zgodnie z planem urlopów lub w porozumieniu z pracownikiem.

Szczególny przypadek
Idąc na urlop, pracownik powinien liczyć się z tym, że uprawnienie to nie będzie mogło być wykorzystane zgodnie z pierwotnymi założeniami. Pracodawca w szczególnych przypadkach ma bowiem prawo odwołać go z urlopu. Taka możliwość istnieje wtedy, gdy niezbędna obecność pracownika w zakładzie spowodowana jest okolicznościami nieprzewidzianymi w chwili rozpoczęcia korzystania z wypoczynku. Natomiast w przypadku gdy okoliczność uzasadniająca odwołanie jest wiadoma przed rozpoczęciem urlopu, wówczas czas wypoczynku należy przesunąć.

Więcej…