„Taki jak ja – więcej tolerancji to mniej agresji” – akcja KMP Koszalin

ilustracja

„Taki jak ja – więcej tolerancji to mniej agresji” – to autorski program profilaktyczny Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie skierowany do uczniów siódmych klas szkół podstawowych. W piątek zaprezentowano go w auli KMP, z udziałem pedagogów i uczniów ok. 20 szkół, które chcą go wprowadzać.
Podczas inauguracji autorka programu, sierżant Maria Czajkowska z wydziału prewencji KMP w Koszalinie, przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej w grudniu 2017 r. wśród 450 uczniów klas siódmych. Pokazały one, że wśród dzieci jest niski poziom tolerancji na niepełnosprawność, niższy status ekonomiczny, społeczny, inny kolor skóry i na inną narodowość.

Na 450 pytanych dzieci, 97 odpowiedziało, że niepełnosprawność budzi w nich obrzydzenie, 208 stwierdziło, że żyjemy w nietolerancyjnym społeczeństwie, 50 uważało, że osoby bezdomne zasługują na swój los, a 235 – że bycie agresywnym popłaca.

Te alarmujące wyniki ankiety stały się podstawą do przygotowania autorskiego programu profilaktycznego, który w zainteresowanych nim szkołach będzie realizowany od lutego do października. Planowane są trzy spotkania z uczniami siódmych klas. Cel to przełamanie stereotypów, przedstawienie negatywnych skutków różnego rodzaju uprzedzeń oraz poszerzenie wiedzy o odpowiedzialności karnej.

„Wybraliśmy 13-14-latków, grupę najbardziej narażoną na brak tolerancji. To uczniowie, którzy, gdyby nie zmiany w systemie edukacji, byliby dziś w pierwszej klasie gimnazjum” – powiedziała PAP Czajkowska.

„Program dzieli się na trzy części: wprowadzającą, właściwą i kończącą. W pierwszej spotykamy się z dziećmi w szkole, poszerzymy ich wiedzę na temat tolerancji, ale także nt. takich pojęć jak nacjonalizm i rasizm. Przeprowadzimy z dziećmi cztery ćwiczenia, by uświadomić je, że brak tolerancji bardzo często powoduje agresję. Ma bardzo negatywne skutki” – dodała Czajkowska.

Jak poinformowała sierżant, w drugiej części programu dzieci obejrzą filmy, pokazujące m.in., że agresję z powodzeniem można wyładować poprzez sport czy inne pasje, a drugi zróżnicowanie kulturowe. Po pokazach planowana jest dyskusja.

W części kończącej uczestnicy programu z przedstawicielami szkół spotkają się najprawdopodobniej w bibliotece miejskiej lub w Klubu CK 105. Tu czekać na nich będą zaproszeni goście: osoby niepełnosprawne, ciemnoskóre i bezdomne. I to one opowiedzą, ze swojej perspektywy, jak to jest z tolerancją w polskim społeczeństwie.

Uczestnicy programu po jego realizacji wypełnią ankietę, tę samą, którą otrzymali przed jego rozpoczęciem w grudniu. Wyniki pozwolą ocenić, czy przeprowadzone działania profilaktyczne przyniosły efekty.