Sejmowa Komisji ds. Petycji przyjęła treść dezyderatów do petycji zgÅ‚oszonych przez ZG NSZZ Policjantów – relacja Aleksandra BabiÅ„skiego

ilustracja

Jak informowaliÅ›my 12 lutego 2020′ odbyÅ‚o siÄ™ kolejne posiedzenie sejmowej Komisji do Spraw Petycji (PET). Zgodnie z zapowiedziÄ… zÅ‚ożonÄ… na ostatnim posiedzeniu, zostaÅ‚a na nim rozpatrzona petycja w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) w zakresie art. 7a i art. 81a (BKSP-145-595/19) oraz projekty dezyderatów w sprawach wynikajÄ…cych ze zgÅ‚oszonych przez ZarzÄ…d Główny NSZZ Policjantów petycji:

W posiedzeniu Komisji wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ przewodniczÄ…cy ZS NSZZ Policjantów WSPol w Szczytnie Aleksander BabiÅ„ski – poniżej jego relacja z przebiegu posiedzenia:

Petycja ZarzÄ…du Głównego NSZZ Policjantów, zgÅ‚oszona przez jej przewodniczÄ…cego RafaÅ‚a Jankowskiego, w przedmiocie nowelizacji art. 7a i art. 81a ustawy Kodeks postÄ™powania administracyjnego. IntencjÄ… petycji jest doprowadzenie do zrównania sytuacji prawnej funkcjonariuszy oraz Å¼oÅ‚nierzy zawodowych przez uchylenie przepisów ich dyskryminujÄ…cych — niepozwalajÄ…cych na zastosowanie wobec nich w sprawach osobowych zasady rozstrzygania wÄ…tpliwoÅ›ci interpretacyjnych na korzyść strony. Treść petycji – tutaj

PetycjÄ™ zrelacjonowaÅ‚ Komisji poseÅ‚ Grzegorz Wojciechowski. Na wstÄ™pie przedstawiÅ‚ on genezÄ™ przepisów Kodeksu postÄ™powania administracyjnego, do których odnosi siÄ™ petycja i przedstawiÅ‚ ich treść. StwierdziÅ‚, że petycja zostaÅ‚a zgÅ‚oszona zgodnie z przepisami. ZwróciÅ‚ uwagÄ™, że zostaÅ‚a ona zÅ‚ożona przede wszystkim w zwiÄ…zku z problemem niekonstytucyjnoÅ›ci art. 7a i art. 81a Kodeksu postÄ™powania administracyjnego, ale też w zwiÄ…zku z możliwoÅ›ciÄ… interpretowania tego przepisu, że wÄ…tpliwoÅ›ci niedajÄ…ce siÄ™ usunąć mogÄ… być rozstrzygane na niekorzyść stron.
PoseÅ‚ Grzegorz Wojciechowski wskazaÅ‚ na sporzÄ…dzonÄ… w sprawie petycji przez Biuro Analiz Sejmowych opiniÄ™ i dokonane w jej treÅ›ci analizy. ZastrzegÅ‚, że komisja nie jest uprawniona do orzekania o konstytucyjnoÅ›ci przepisów, do których odnosi siÄ™ petycja. StwierdziÅ‚, że niekonstytucyjność nie może być podstawÄ… wnoszenia przez komisjÄ™ zmian w ustawie. ZauważyÅ‚ też, że w opinii Biura Analiz Sejmowych zwrócono uwagÄ™ na wÄ…tpliwoÅ›ci interpretacyjne treÅ›ci art. 7a i art. 81a Kodeks postÄ™powania administracyjnego wynikajÄ…ce z braku legalnej definicji funkcjonariusza, w stosunku do którego przepisy te zostaÅ‚y wyłączenie. W tym zakresie, zgodnie z konkluzjÄ… zawartÄ… w opinii, zaproponowaÅ‚ zÅ‚ożenie dezyderatu. Treść opinii  BAS –Tutaj

Jako pierwsza gÅ‚os w dyskusji zabraÅ‚a zastÄ™pca dyrektora Departamentu PorzÄ…dku Publicznego w Ministerstwie Spraw WewnÄ™trznych i Administracji Pani Renata Leoniak. StwierdziÅ‚a, że ministerstwo, jak i Komenda Główna Policji nie podzielajÄ… proponowanych w petycji zamian. PowoÅ‚ujÄ…c siÄ™ również na analizy przedstawione w opinii Biura Analiz Sejmowych, stwierdziÅ‚a, że wyłączenie funkcjonariuszy z zakresu podmiotowego zasady rozstrzygania wÄ…tpliwoÅ›ci na korzyść strony, nie oznacza ich dyskryminacji, ani też domniemania winy, ponieważ zasada ta nie zalicza siÄ™ do praw i wolnoÅ›ci konstytucyjnych. PowoÅ‚aÅ‚a liniÄ™ orzeczniczÄ… TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego, zgodnie z którÄ… zasada równoÅ›ci oznacza, że wszystkie podmioty charakteryzujÄ…ce siÄ™ w równym stopniu danÄ… cechÄ… istotnÄ…, powinny być traktowane równo — bez dyskryminacji czy czynników faworyzujÄ…cych. W przypadku funkcjonariuszy cechÄ… tÄ… jest stosunek sÅ‚użbowy ksztaÅ‚towany w sposób wÅ‚adczy. Jest to w peÅ‚ni uzasadnione charakterem ich zadaÅ„ i uprawnieÅ„. Powoduje to, że funkcjonariusze podlegajÄ… różnym ograniczeniom, stÄ…d też wyłączenie jest zasadne. ZauważyÅ‚a też, że do ministerstwa i Policji nie wpÅ‚ywaÅ‚y sygnaÅ‚y co do stosowania tych przepisów. PodsumowujÄ…c ponowiÅ‚a negatywnÄ… ocenÄ™ wniosków zawartych w petycji.

ZabierajÄ…c gÅ‚os poseÅ‚ Krzysztof Pater podzieliÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci co do interpretacji zakresu pojÄ™ciowego funkcjonariusz i potrzebÄ™ zmian doprecyzowujÄ…cych jego zakres.

Aleksander Babiński

Jako kolejny gÅ‚os w dyskusji zabraÅ‚ reprezentujÄ…cy NSZZ Policjantów Aleksander BabiÅ„ski. ZwróciÅ‚ uwagÄ™, że kwestia konstytucyjnoÅ›ci zostaÅ‚a bogato opisana w petycji, a intencjÄ… NSZZ Policjantów nie jest angażowanie TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego. WyraziÅ‚ stanowisko, że omawiane przepisy dyskryminujÄ… funkcjonariuszy jako strony postÄ™powania administracyjnego. Nie wszystkie bowiem sprawy dotyczÄ…ce funkcjonariuszy sÄ… regulowane w trybie Kodeksu postÄ™powania administracyjnego. RozstrzygniÄ™cia w sprawach osobowych funkcjonariuszy wymagajÄ… jednak decyzji administracyjnych wydanych w trybie kodeksowym. Wyłączenie stosowania w tych postÄ™powaniach ogólnej dyrektywy rozstrzygania wÄ…tpliwoÅ›ci interpretacyjnych na korzyść strony, powoduje, że funkcjonariusze stajÄ… siÄ™ szczególnÄ… dyskryminowanÄ… kategoriÄ… stron.

Komisja podjęła decyzjÄ™ o wystÄ…pieniu z dezyderatem do Prezesa Rady Ministrów
Retransmisja posiedzenia dostępna tutaj

Tego samego dnia odbyÅ‚o siÄ™ kolejne posiedzenie sejmowej Komisji do Spraw Petycji, na którym rozpatrzyÅ‚a ona projekty dezyderatów bÄ™dÄ…cych konsekwencjÄ… wczeÅ›niej zgÅ‚oszonych przez ZarzÄ…d Główny NSZZ Policjantów petycji. Komisja jednogÅ‚oÅ›nie przyjęła proponowanÄ… treść dezyderatów:

  • w sprawie zmiany przepisów dotyczÄ…cych zasad ustalania wysokoÅ›ci emerytury funkcjonariuszy sÅ‚użb mundurowych;
  • w sprawie uznania za wykroczenie niepodporzÄ…dkowania siÄ™ poleceniu funkcjonariusza publicznego, wydanego w granicach i na podstawie przepisów ustawy.

Retransmisja II posiedzenia Komisji dostÄ™pna tutaj