„Seniorze nie daj się oszukać” – to akcja profilaktyczno-edukacyjna lubartowskich policjantów. Prowadzone działania mają na celu zwiększenie świadomości seniorów dotyczącej metod jakimi posługują się oszuści.
Działania profilaktyczne skierowane na bezpieczeństwo osób starszych to jeden z priorytetów w pracy lubartowskich policjantów. Oszustwa ,,na policjanta” ,,na wnuczka”, ,,na pracownika pomocy społecznej” to takie, które w ostatnim czasie zgłaszane były do lubartowskiej komendy.
Funkcjonariusze w ramach wypełniania swoich zadań służbowych muszą działać wielopłaszczyznowo. Wszystko po to, aby udało im się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Ulotki i plakaty mają za zadanie utrwalić i zapamiętać najważniejsze informacje.
Jak ustrzec się przed oszustami -to temat spotkania funkcjonariuszy z pracownikami jednego z lubartowskich banków. Spotkanie odbyło się na początku lutego. Policjanci zwrócili uwagę słuchaczy na zachowania, które powinny wzbudzić naszą czujność. Oszuści dzwonią najczęściej na telefony stacjonarne z telefonu zastrzeżonego. Często podają się za członka rodziny lub pracownika urzędu i proszą o pomoc finansową. Wypytują osoby starsze czy posiadają pieniądze a jeśli tak to ile. Proszą o gotówkę lub szybki przelew pieniędzy na konto. Następnie po uzyskaniu danych osoby pojawiają się u niej w domu, aby odebrać gotówkę.
Pamiętajmy, że funkcjonariusz Policji ani pracownik innego urzędu publicznego nigdy nie prosi nas o pieniądze, ani o udział w ,,tajnej akcji”. Nikomu nie podajemy stanu naszego konta bankowego, danych do konta, haseł oraz loginów. Jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za członka rodziny bądź znajomego z prośbą o pożyczkę, nie podejmujmy żadnych pochopnych decyzji. Bądźmy czujni i ostrożni. Sami skontaktujmy się z rodziną w celu potwierdzenia prośby. Wszystkie próby oszustwa zgłaszajmy na Policję lub pod numer alarmowy 112. Ponadto pamiętajmy, aby nikomu nie udostępniać naszych danych osobowych ani haseł i loginów do bankowości internetowej czy skrzynek mailowych.